יום ראשון, 5 באפריל 2009

אתרים ארכיאולוגים

האתרים שסביבם מתמקד הסקר שייכים לתקופת הפלאולית התיכון ולתרבות המוסטרית הלבנטינית (270-250,000 47-42,000) וכוללים אתרי מערות, מחסות סלע ואתרים קטורים.

בתקופת הפלאולית התיכון התקיימו בלבנט שתי אוכלוסיות אנושיות: האדם הנאנדרטלי (ממצאים אנושיים נמצאו בעמוד,טאבון C1, כברה, דדריה שבסוריה וסנידר שבעיראק) ואדם מודרני (סחול, קפצה, טאבון C2). באתרים בהם נמצאו שרידים אנושיים של נאנדרטלים נמצאו תיארוכים קדומים יותר לעומת אתרים עם שרידים אנושיים של אדם מודרני.

שתי האוכלוסיות האנושיות הותירו באזור שרידים רבים הכוללים שרידים פאונליים (עצמות) וליתיים (פריטי אבן מסותתים). הניאנדרטל והאדם המודרני היו קרוב לוודאי שונים ברמה הביולוגית/גנטית אך מחקרים רבים מצביעים על רמת הדמיון העולה מניתוח הפריטים הליתיים באתרים. שתי האוכלוסיות עסקו בייצור כלי אבן תוך כדי שימוש במערכת הטכנולוגית ה"לבלואזית". טכנולוגית ה"לבלואה" מבוססת על הכנה מוקדמת של הגרעין לפי קריטריונים טכנולוגיים מוגדרים. הסתת מכין משטח הורדה מהגרעין על ידי הסרות, על מנת שבשלב מאוחר יותר יוכל להסיר פריט מוגמר מן הגרעין.

בעזרת הסקר ומחקרים נוספים נבדוק את ההיבטים הקשורים בחומרי הגלם במוסטרית הלבנטינית בשתי האוכלוסיות האנושיות השונות על מנת להצביע על רמות של דמיון או שוני בדגמי הניצול של חומרי הגלם ובאזורי הניצול סביב האתרים:

מערת היונים

מערת קפצה

מערת עמוד

עין קשיש

גבעת רבי מזרח
















ראשי,לדיווח מחשוף צור, מפת הסקר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה